Hyvä olla -uutiskirje 12.4.2021

Tervetuloa lukemaan Hyvä olla -uutiskirjettä, jossa kerrotaan hankkeen ajankohtaisista asioista: meneillään olevasta kehitystyöstä, tutkimuksista ja tulevista tapahtumista. Uutiskirje lähetetetään säännöllisesti kaikille vaasalaisille alakouluille sekä valtakunnallisesti niille kouluille, joiden kanssa on kontakti käyttöönottojen, Oma juttu -koulutusten tai Magis-webinaarien kautta.

Hanke pähkinänkuoressa

Hyvä olla -hanke on kolmivuotinen (2020-2022) kehittämishanke, jonka tavoitteena on kehittää toimintamalleja alakoululaisten mielenterveyden vahvistamiseksi. Toimintamallit kehitetään ensisijaisesti koulujen käyttöön ja kouluympäristössä toimiviksi, mutta niitä voivat käyttää myös vanhemmat sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset.

Yhteistyössä Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen sekä vaasalaisten alakoulujen kanssa on kehitetty 4.-6. -luokkalaisille porrastettu malli, jossa tarjoillaan hyvinvointitaitoja kaikille sopivina annoksina: taitojen peruskattaus Magiksen kautta koko luokalle, syvennetty taitoharjoittelu 6-8 oppilaan Oma juttu -ryhmissä ja koristeena kakun päällä vielä vanhemmille suunnatut hyvinvointiryhmät kasvotusten tai etänä. 

Parhaillaan kehitystyön alla ovat uusi Magis – Riimulehdon tarina ja  Oma juttu -ryhmämalli 1.-3. -luokkalaisille. Kaikki hankkeessa kehitettävät toimintamallit perustuvat hyväksyntä- ja arvopohjaiseen lähestymistapaan (HOT).

Hyvä olla -tutkimukset

Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tekemien tutkimusten kautta selvitetään mobiilipelien ja ryhmämallin vaikutuksia lasten hyvinvointiin.  

Ensimmäisenä on tutkittu Magis – Maaginen seikkailu -mobiilipeliä.  Tutkimusdataa kerättiin vaasalaisista alakouluista keväällä 2019 ja syksyllä 2020. Tutkimukseen osallistui yhteensä 224 oppilasta vuosikursseilta 4-6 (78/61/85), joista tyttöjä oli 46 % ja poikia 54 %. Tutkimustuloksia odotetaan julkaistaviksi myöhemmin tänä keväänä. Tutkimusjakso saatiin vietyä suunnitellusti läpi keskellä koronapandemiaa. Jää nähtäväksi, onko tutkimustuloksissa havaittavissa pandemian vaikutuksia?  

Hyvä olla -hanke vastasi tutkimukseen osallistuneiden luokkien pelijaksojen läpiviennistä ja saimmekin hyviä kokemuksia luokissa tapahtuvista pelitilanteista. Oppilaat antoivat positiivista palautetta pelistä ja enemmistön mielestä peli oli hauska ja teemat mielenkiintoisia. Myös peliin kuuluvista lisätehtävistä pidettiin.  Opettajien ja vanhempien antamien palautteiden perusteella lapset ovat pitäneet pelitunneista, mutta sitä arvioitiin varovasti, miten opitut taidot näkyvät.  

Osa vanhemmista olisi halunnut enemmän tietoa tutkimuksesta ja jatkossa huomioimme tämän paremmin. Vanhemmista lähes kaikki suhtautuivat positiivisesti hyvinvoinnin vahvistamiseen kouluissa.

Magis-pelissä simuloidaan koulupäivään sisältyviä haasteellisia tilanteita ja harjoitellaan sitä, kuinka oppilaat voivat kohdata näitä tilanteita paremmin.  Sekä Magis-peli että Oma juttu -ryhmämalli vahvistavat seuraavia hyvinvointitaitoja:

  • Taito tunnistaa, mikä itselle on tärkeää
  • Taito toteuttaa itselle tärkeitä tekoja
  • Taito hyväksyä tunteet ja ajatukset
  • Taito ottaa etäisyyttä ajatuksiin
  • Taito olla läsnä
  • Taito löytää pysyvä minä

Kouluyhteistyö

Tutkimusjakson lisäksi pelijaksoja on Vaasassa ollut Länsimetsän, Huutoniemen, Suvilahden ja Hietalahden kouluissa. Alkuvuodesta kehitetyt digitaaliset oppilaan tehtävämateriaalit ovat osoittautuneet toimiviksi ja digimateriaalit saa helposti käyttöön kysymällä hanketyöntekijältä.

Länsimetsän koulussa saatiin kokemuksia pelaamisesta oppilaiden omilla laitteilla. Oppilaat olivat ladanneet pelin jo kotona, mikä lisäsi vanhempien kiinnostusta peliin ja hyvinvointitaitoihin. Luokassa järjestettiin myös viides Magis-kerta, jolloin oppilaat rakensivat oman Riimulehdon eli luokan yhteiset arvot. Länsimetsän opettajan Marita Reinikan kokemuksia pelijaksosta voi lukea koulun blogista: http://lansimetsankoulu.blogspot.com/2021/03/magee-magis.html?m=1

Gerbyn alakoulussa Magista pelasivat kaikki kuudensien luokkien oppilaat. Keskustelun alla on pelin lisääminen koulun hyvinvointisuunnitelmaan. Sundomissa viidennen luokan oppilaat saivat valita, pelaavatko Magista tai osallistuvatko Oma juttu -ryhmään. Opettaja ohjasi pelijaksot ja kuraattori ohjasi ryhmää yhdessä hanketyöntekijän kanssa.

Pelijaksojen ja ryhmätoiminnasta saatujen palautteiden perusteella voidaan todeta, että Magiksessa ja Oma jutussa harjoiteltavat sosiaaliset taidot, tunnetaidot ja itsetuntemus ovat linjassa koulujen tavoitteiden kanssa ja tukevat hyvin myös kouluissa käytössä olevaa, kiusaamista ehkäisevää KiVa-ohjelmaa.   

”Vaasasta valtakunnalliseksi” syksyllä 2021

Toivottavasti pääsemme syksyllä siirtymään koronakuplasta enemmän tavalliseen arkeen ja voisimme sopia tapaamisia ja koulutuksia myös kasvotusten. Hyväksi havaittuja etäyhteyksiä hyödynnetään silti myös tulevaisuudessa järjestämällä säännöllisesti Magiksen käyttöönottowebinaareja ja Oma juttu -etäkoulutuksia.   

Hyvä olla – Må bra -hanke työskentelee yli kieli- ja sektorirajojen (kunta-, järjestö- ja yliopistosektori), minkä ansiosta Magista ja Oma juttua on saatu levitettyä valtakunnallisestikin. Magis on otettu käyttöön ainakin Jyväskylässä, Lahdessa ja Oulussa ja Joensuussa mietitään pelin hyödyntämistä laajemminkin koulujen hyvinvointiviikoilla. Tulevalla syyslukukaudella olisikin hienoa saada kokemuksia Magiksen laajemmasta käyttöönotosta myös vaasalaisissa alakouluissa.

Ensimmäinen HOT Café järjestetään etänä 29.4. klo 14-15.  Tavoitteena on saattaa yhteisen keskustelun äärelle hyväksyntä- ja arvopohjaisista hyvinvointitaidoista kiinnostuneita opettajia ja oppilashuollon henkilöstöä. Ensimmäisessä tapaamisessa keskustelun alustajina ovat vastaava kuraattori Kaija Rautakorpi ja koulupsykologi Niina Kypärä, jotka kertovat kokemuksiaan Oma juttu -ryhmän vetämisestä. Kaijan ja Niinan puheenvuoron jälkeen on varattu aikaa yhteiselle keskustelulle ja kysymyksille. Tilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki, jotka ovat kiinnostuneita hyvinvointitaidoista, mielenterveyden vahvistamisesta sekä psykologisesta joustavuudesta. HOT Cafe:n tapahtumakutsun löydät täältä  https://fb.me/e/3kCwLbiCY ja ilmoittautumislomakkeen täältä: https://forms.office.com/r/BuSPwgwhcu

Tulevia aikatauluja

Yhteistyö vaasalaisten koulujen kanssa:

  • Rekrytoidaan luokkia testaamaan uutta, 1.-3. -luokkalaisten Magis – Riimulehdon tarina -peliä syksyllä 2021
  • Rekrytoidaan 6-8 hengen ryhmiä testaamaan 1.-3. -luokkalaisten Oma juttu -ryhmämallia syksyllä 2021
  • Alustava varaus Taika-Petterin koulukiertueelle Vaasan alakouluissa viikolla 39/2021
  • 1.-3. -luokkalaisten Oma juttu -ryhmän tutkimusjakso on tuossa keväällä 2022
  • Uuden Magis- Riimulehdon tarina -pelin tutkimusjakso tulossa syksyllä 2022
  • Huomioithan, että sama luokka ei voi sekä testata peliä että osallistua pelin tutkimukseen
  • Kerron mielelläni lisää sekä testauksista että tutkimuksista, myös ilmoittautumisia otetaan vastaan

Tulevia aikatauluja Vaasassa ja valtakunnallisesti:

  • Oma juttu -ohjaajakoulutus keskiviikkona 1.9.2021 klo 12-16 
  • Syksyn ensimmäiset Magis-käyttöönottowebinaarit torstaina 2.9. klo 14-14.45 ja tiistaina 7.9. klo 8.15-9.00, käyttöönottowebinaareja järjestetään kuukausittain
  • Tapaat meidät myös Educa-messuilla 28-29.1.2022

Tavoitteenamme on saada kouluja mukaan Magis ja Oma juttu -verkostoon ympäri Suomen. Koska hankkeen toimintamallit kehitetään yhteistyössä vaasalaisten koulujen ja oppilaiden kanssa, olisi hienoa jakaa verkostolle vaasalaisten koulujen kokemuksia. Niina ja Kaija avaavatkin rohkeasti tietä vaasalaisten koulujen kokemusten jakamiselle ensimmäisessä HOT Café:ssa.

Hyvä olla -hanke tarjoaa maksutta koulujen käyttöön:

  • Hyvinvointitaitoja vahvistavan mobiilipelin ja ryhmämallin, jotka on helppo ottaa käyttöön
  • Lyhyet koulutukset käyttöönoton tueksi
  • Tukimateriaalin opettajille ja oppilashuollolle sekä tehtävämateriaalin oppilaille
  • Opetussuunnitelman tavoitteita tukevia työkaluja sosiaalisten ja tunnetaitojen opettamiseen
  • Hyvinvointitaitoja, jotka auttavat lapsia arkipäiväisissä tilanteissa 
  • Näyttöön perustuvia työkaluja
  • Huomioi kehittämistyössä lasten, opettajien, oppilashuollon sekä vanhempien palautteen

Järjestämme tarpeen mukaan myös koulukohtaisia käyttöönottowebinaareja ja -koulutuksia. Vastaan mielelläni kysymyksiin ja yhteistyöideoihin: marjo.nordstrom@pohjanmaankriisikeskus.fi tai 044 236 4983.

Ystävällisin yhteistyöterveisin,

Marjo

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.