Pelikokemuksia Länsimetsän koululta: Magee Magis!

Marita Reinikka kertoo Länsimetsän koulun 4. luokan seikkailleen Magiksen maailmassa alkuvuodesta. Pelikokemus oli innostava: ”Voin antaa vahvan suosituksen. Tämä on kyllä todella hyvä keino hyvinvointitaitojen vahvistamiseen. Opettajana ensin mietin että onko ”pelkkää pelaamista”,  meneekö aikaa turhaan… mutta oman kokemuksen myötä voin suositella pelin pelaamista.”

Marita kertoo blogikirjoituksessa.

Itse käytin siihen 5 oppituntia. Pelissä on 4 lukua ja yksi luku oppitunnissa on hyvä tahti edetä. Erittäin antoisaa oli tehtävät jotka on saatavilla paperiversiona ja forms-kyselyinä. Näiden purkamiseen käytin huolella aikaa koska koin että pelin opetuksellinen anti oli tässä juuri arvokkain. Ensi viikolla pidämme vielä kertaustunnin jossa käymme ryhmissä läpi riimuja ja niiden vahvuuksia sekä miten vahvuudet näkyvät oppilaiden arjessa. Itse käytän teemaopetusta joten en murehtinut ”mistä oppiaineesta” nämä tunnit on pois vaan mitä kaikkea opitaankaan.

Oppilaat pelasivat omilla kännyköillä. Pelin lataaminen otti kodeissa aikansa mutta lopulta open avulla saatiin lopuillekin peli ladattua. Oli mahtava juttu kun saimme omat opettajanoppaat niin pystyi tekemään siihen omia merkintöjä ja suunnitelmia. Forms-kyselyt oli myös kiva vaihtoehto ja monet vastasikin niihin. Osalle maahanmuuttajista pelissä oli liian vaikeita tekstejä ja peliä oli vaikea ymmärtää ilman opettajan tulkkaamista. Kaiken kaikkiaan minulle jäi todella positiivinen mieli tästä ja aion käyttää tätä jatkossakin! 

Huoltajilta on tullut postiivista palautetta. Peli on ollut innostava ja tunteiden ja hyvinvoinnin käsittely koulussa tuntuu huoltajista tärkeältä. Yhdessä perheessä lapset innostuivat pelaamaan Magista  roolipelinä ja luonnon keskellä loikkasivat taikamaailmaan.

Tänään haastattelin 3 oppilasta Magiksesta ja tässä heidän ajatuksia.


Mikä oli kivaa Magiksessa?

  • Kaikki!
  • Oli kivoja haasteita.
  • Sai auttaa tyyppejä.
  • Alussa sauvan löytäminen oli jännää.
  • Peli oli sopivan haastava.
  • Hahmot oli hassuja.
  • Lempihahmot oli viisas, vanha puu ja peikko. 
  • Keijun pulmista osa tykkäsi ja osa ei. 
  • Haastateltavat halusi antaa vinkin että kannattaa tehdän yksi tehtävä loppuun asti niin peli etenee paremmin. 

Mikä ei ollut niin kivaa?

  • Piti rampata aika paljon eri paikoissa. 
  • Labyrintti oli vaikea. 
  • Ursula oli kateissa. 
  • Tehtävät oli välillä vaikeita mutta sain apuja kaverilta. 

Mitä opit?

  • Opin auttamaan toisia. 
  • Opin vahvuuksista ja riimuista. 
  • Opin tunteista. 

Kaikki kolme toivoivat, että tulisi jatko-osa tähän peliin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.