Hyvä olla -uutiskirje huhtikuu 2022

Maaliskuussa käynnistyi 1.-3. -luokkalaisten Oma juttu -ryhmämallin tutkimus viidessä Vaasan alakoulussa ja yhdessä Mustasaaren alakoulussa. Tutkimuksesta vastaa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen professori Raimo Lappalainen tutkijatiiminsä kanssa. Ryhmien käytännön toteutuksesta ja ohjaamisesta vastaavat hankkeen työntekijät.

Syksyllä 2022 on vuorossa 1.-3. -luokkalaisten Magis – Riimulehdon tarina -mobiilipelin tutkimus. Tutkimukseen haetaan mukaan vapaaehtoisia perusopetuksen luokkia.

Uudet toimintamallit julkaistaan marraskuussa 2022.

Oma juttu -ryhmämallin tutkimus

Interventiotutkimus on käynnissä vaasalaisissa Huutoniemen, Isolahden, Vanhan Vaasan ja Länsimetsän kouluissa sekä Vaasan Keskuskoulussa ja Mustasaaren Keskuskoulussa. Tutkimusryhmissä on mukana 38 oppilasta, kontrolliryhmässä 25.

Oma juttu -ryhmämalli auttaa oppilaita tunnistamaan itselleen tärkeitä asioita sekä käsittelemään ajatuksia ja tunteita joustavalla tavalla. Useat harjoituksista ovat toistuvia: Nalle-korttien avulla opetellaan tunteiden tunnistamista, hengitysharjoituksen avulla läsnäoloa ja keskittymistä ja kotitehtävien avulla tekemään kivoja tekoja toisille kotona ja koulussa.

Ajatusten havainnointiin on tutustuttu ryhmissä erilaisten harjoitusten, kuten esimerkiksi Höpöttäjä-kissasta kertovan tarinan avulla. Aivan kuten mielikin toisinaan tekee, höpöttää Höpöttäjä-kissakin kaikenlaista. Eikä kaikkia sen höpinöitä kannata uskoa.

Lasten suussa ryhmästä on tullut kerho. On ollut kiva huomata, että lapset ovat mielellään mukana kerhossa.

Oma juttu -ryhmämalli sisältään kuusi tapaamista, joista kukin kestää 45 minuuttia. Ryhmäkoko vaihtelee 5-8 oppilaan välillä. Ryhmät on koottu opettajien ja oppilashuollon yhteistyönä.

Magis – Maaginen seikkailu 4.-6.-luokkalaisille

Vuoden 2021 aikana Magista on pelannut valtakunnallisesti yli 600 oppilasta. Todennäköisesti määrä on suurempi, sillä kaikki pelijaksot eivät ole hankkeen työntekijöiden tiedossa. Koronasta johtuen etäyhteyksiä on hyödynnetty järjestettäessä Magiksen käyttöönottokoulutuksia ja Oma juttu -ohjaajakoulutuksia, mikä on mahdollistanut toimintamallien valtakunnallisen levittämisen.  

Sitä mukaa, kun toimintamallit ovat levinneet, myös hyvät kokemukset ovat tulleet näkyväksi sosiaalisessa mediassa ja hankkeelle tulleessa palautteessa. Esimerkiksi Magista pelataan Joensuussa koulujen hyvinvointiviikoilla. Magista on pelattu Vaasan ja Joensuun lisäksi muun muassa Järvenpäässä, Salossa, Keminmaalla, Seinäjoella, Turussa, Raumalla ja Lieksassa. Saatu palaute on ollut ensisijaisesti positiivista ja saatuihin kehittämisehdotuksiin on tartuttu.

Opettajilta saadun palautteen mukaan peli sopi oppilaille erittäin hyvin (83 % vastaajista), peli on ollut helppokäyttöinen (83%), opettajien työkirja hyödyllinen (75 %) ja oppilaiden lisätehtävämateriaali hyödyllinen (91,7%).  Tehtävien ohjeistus sekä materiaalin muotoilu ja kuvitus on myös koettu hyödyllisinä.

Pelin vaikutuksia raportoineista opettajista 36,4 % koki oppilaiden hyvinvoinnin edistyneen, 27,3 % tunnetaitojen edistyneen, 45,5 % sosiaalisten taitojen edistyneen, 54,6 % aktiivisen osallistumisen lisääntyneen ja 54,6% digitaitojen edistyneen.

Opettajat olivat havainneet pelaajissa tai luokkatasolla muutoksia ajatusten ja tunteiden käsittelyssä sekä arvojen mukaisissa teoissa. Myös pysyvän minän käsite on ollut lapsille yllättävän helppo ja jäänyt monille mieleen: ”Pysyn itse samana, vaikka tunteeni vaihtelevat.”

”Erittäin vaikeaa sanoa, onko mikään muuttunut parempaan suuntaan, mutta hyviä keskusteluja ollaan käyty ja oppilaat pelasivat innokkaasti.”

Opettajan palaute

Magis – Riimulehdon tarina -pelikokemukset 1.-3. -lk.

Helmikuussa Åbo Akademi testasi uutta, 1.-3. -luokkalaisten Magis-peliä luokkaympäristössä. Testissä havainnoitiin sekä luokassa tapahtuvaa toimintaa että sitä, mihin kiinnitty yksittäisten pelaajien huomio. Pelin vaikuttavuuden kannalta on tärkeää tietää esimerkiksi se, lukevatko ja kuuntelevatko lapset pelin dialogeja. Apuna käytettiin muun muassa eyetracking-katseenseurantalaitetta. Hankkeen pelitiimi sai testauksesta arvokasta tietoa siitä, miltä peli näyttää käyttäjänäkökulmasta. Tämän ansiosta peliin on voitu tehdä parannuksia, jotka helpottavat esimerkiksi pelin aloitusta.

Oppilailta ja opettajilta kysyttiin myös palautetta avoimella kysymyksellä: ”Mitä haluat sanoa pelinkehittäjille?”

”100000000000000000000000000000000000000/10”

”Oli hyvä pelata ja helppo ymmärtää, mitä pitää tehdä.”

”Kiva peli <3 magis”

-Poimintoja oppilaiden vastauksista –

Magis-pelin tutkimus syksyllä 2022

1.-3. -luokkalaisten Magis-peliä tutkitaan suomen- ja ruotsinkielisissä kouluissa lokakuussa 2022. Oppilaiden alkuhaastattelut tehdään syyskuun lopussa, minkä jälkeen käynnistyy neljän viikon pelijakso. Tutkimuksen loppuhaastattelut tehdään marraskuussa.  

Uusi peli nivoutuu jo käytössä olevaan 4.-6. -luokkalaisten Magis – Maaginen seikkailu peliin hauskasti kahdella tavalla: uusi peli on samaan aikaan sekä pikkusisarus että edeltäjä.

Pelin tarkoituksena on pelimaailman ja tarinoiden avulla vahvistaa lasten hyvinvointitaitoja, kuten tunne- ja sosiaalisia taitoja. Neljästä luvusta muodostuva digitaalinen peli pelataan luokassa kerran viikossa, yksi luku kerrallaan. Pelaamisen jälkeen oppilaat tekevät pelin vaikutusta vahvistavia lisätehtäviä.

Ota yhteyttä projektipäällikköön, mikäli haluat osallistua tutkimukseen luokkasi kanssa.

Hyvinvoinnin vahvistaminen tulevaisuudessa

Nyt on meneillään viimeinen hankevuosi ja hankkeen jatkoa mietitään parhaillaan. Mikä olisi Sinun mielestäsi tärkeää huomioida jatkoa ajatellen? Alla poimintoja yhteistyökumppaneille lähetetyn kyselyn vastauksista:

”Se, että nyt tehty työ ja materiaalit tulevat aktiiviseen käyttöön. Tietoisuus niiden olemassaolosta ja mahdollisuuksista leviää.”

”Toivon hankeessa kehitettyjen toimintamallien vakinaistamista. Hyvä yhteistyökumppani kouluille. Jalkautuminen vaatii vielä aikaa, että kaikki koulut osaisivat/pystyisivät hyödyntämään hankkeessa luotuja hyviä toimintoja.”

”Toivoisin, että ryhmämalli vanhempien kanssa toteutuisi ja jalkautuisi. Vanhemmat ovat kovin keskeisessä roolissa siinä, että asiat siirtyvät arkeen ja niitä tuetaan vanhempilähtöisesti. Voisiko Oma juttu -ryhmässä olla infokirje vanhemmille siitä, miten he voisivat arjessa tukea lasta käyttämään ryhmässä oppimiaan taitoja.”

”Saimme palautetta osallistujilta, että epämiellyttävien tunteiden kanssa olemiseen ei saatu riittävästi mallista apua. Toki tämä saattaa vaihdella yksilöittäin. En tiedä, olisiko jollain tavalla hyvä kiinnittää vielä lisää huomiota myötätunnon harjoittamiseen kiusaamisen yhteydessä? Aihe on toki iso ja vaatii ehkä oman menetelmänsä, mutta jollakin tavalla voisi kai vielä huomioida sitä.”

”Opettajien kouluttamista käyttämään materiaaleja omissa oppilasryhmissään ja kouluissaan.”

Keskustelua jatketaan kevään kohtaamisissa.

Ajankohtaista

  • Magis-pelin tutkimusluokkien rekrytointi – tule mukaan luokkasi kanssa!
  • Magis-käyttöönottowebinaari to 28.4. klo 14.45-15.30 Teamsissa Ilmoittaudu tästä
  • Oma juttu -ohjaajakoulutus Vaasassa tiistaina 17.5.2022 klo 12.00-15.30, Kriisikeskus Valon tiloissa. Koulutus on maksuton. Ilmoittaudu tästä
  • HOT Café Oma juttu -ohjaajille torstaina 19.5.2022 klo 15-16 Teamsissa Ilmoittaudu tästä
  • Toimintamallien esittely toiveiden mukaan, ota yhteyttä niin suunnitellaan tapaamista etänä tai livenä!

Iloista pääsiäistä!

Marjo Nordström

projektipäällikkö

gsm. 044 236 4983

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.