Hyvä olla – uutiskirje, joulukuu 2022

”Olemme työskennelleet hyvinvointiin ja tunteisiin liittyvien aiheiden kanssa, mutta tämä oli jotain uutta.” sanoo opettaja 1.-3. -luokkalaisten pelistä. Syksyn aikana 12 luokkaa Vaasan ja Mustasaaren suomen- ja ruotsinkielisistä alakouluista on osallistunut Magis-pelin tutkimukseen. Tule tutustumaan uuteen peliin ja kuulemaan tapahtumista Educa-messuilla!

Magis-pelin vaikutukset

Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tekemien tutkimusten kautta selvitetään Magis mobiilipelien ja Oma juttu ryhmämallin vaikutuksia lasten hyvinvointiin. Ensimmäisenä on tutkittu Magis – Maaginen seikkailu -mobiilipeliä, joka on kehitetty 4.-6.-luokkalaisille. Magis-pelissä seikkaillaan Taikamaailmassa, jossa lapsi oppii mm. tunteiden käsittelyä ja sosiaalisia vuorovaikutustaitoja auttaessaan pelin hahmoja.

Magis-pelin tarina pohjautuu hyväksyntä- ja arvopohjaiseen lähestymistapaan, joka hyödyntää hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) menetelmiä ja periaatteita. Menetelmien vaikuttavuutta on tutkittu jo noin 900 korkealaatuisessa tutkimuksessa. Hyväksyntä- ja arvopohjaisen työskentelyn tavoitteena on lisätä psykologista joustavuutta, joka on tutkitusti yhteydessä psykologiseen hyvinvointiin.

”Myös me havaitsimme tutkimuksessamme, että pelissä harjoiteltavat taidot ovat vahvasti yhteydessä hyvinvointiin. Niillä lapsilla, joilla taidot ovat jo hyvin hallussa, oli myös parempi elämäntyytyväisyys ja vähemmän hyvinvoinnin haasteita. Lisäksi havaitsimme, että peli ja siihen liittyvä lisämateriaali kehitti näitä hyvinvointitaitoja erityisesti lapsilla, joilla taidossa oli parantamisen varaa.”

Tutkija Katariina Keinonen, Jyväskylän yliopisto

Tutkimustuloksista lisää helmikuussa uusien toimintamallien julkaisutilaisuudessa, josta ilmoitetaan vuoden alussa. Tutkimusdataa kerättiin vaasalaisista alakouluista keväällä 2019 ja syksyllä 2020.

Pelitutkimus 1.-3. -luokkalaisten Magis-pelistä

Pelitutkimus ja palautekyselyt on saatu päätökseen marraskuun lopussa ja voimmekin jakaa opettajien ja lasten kokemuksia pelistä. Opettajat nostavat palautteissaan esille positiivista vuorovaikutusta luokassa. Digitaaliset pelit ovat sosiaalista toimintaa, vuorovaikutus lisääntyi myös niiden oppilaiden välillä, jotka eivät yleensä ole tekemisissä keskenään.

”Peli on hyvin tehty, sopivan vaikea ja sopivan pituinen. Tehtävät olivat hieman vaikeita. Käyttöä helpotti se, että olimme ladanneet pelin koneille. Uskon että oppilaiden pelimotivaatiolla oli myönteinen vaikutus heidän suhtautumiseensa pelin aiheisiin. Olemme työskennelleet jonkin verran hyvinvointiin ja tunteisiin liittyvien aiheiden kanssa, mutta tämä oli jotain uutta.”

”Oppilaat olivat hyvin motivoituneita ja auttoivat toisiaan. Prosessi oli antoisa, oppilaiden kanssa käydyt keskustelut pelin jälkeen, syvenivät pelijakson edetessä. Ajattelen että tämänlainen harjoittelu tuottaa tulosta ajan kanssa.”

”Mahdollisuus käyttää digitaalista peliä hyvällä sisällöllä on ajanmukaista ja tuntuu merkitykselliseltä. Pelin käyttöönotto sai myös tekniikkamme kuntoon.”  

Opettajien palautteita

Pelikokemuksen perusteella peli olisi ollut ekaluokkalaisille vielä parempi, jos pelijakso olisi ollut vasta ensimmäisen luokan keväällä, jolloin luku- ja kirjoitustaidot ovat parantuneet.

Lapset pitivät pelistä ja suosittelevat sitä mielellään muillekin! Peliä kannattaa pelata koska se on hauskaa, siinä oppii paljon tunteista ja oppii auttamaan muita. Peli rauhoittaa, jos tuntuu pahalta tai pelottaa.

Kotoa tulleissa palautteissa kävi ilmi, että vanhemmat olisivat mielellään kuulleet lisää pelistä. Pelin käyttö koulussa koettiin hauskaksi.

”Hän sanoo, että peli (Magis) on paras! Ihan oikeasti se on hyvä, ei yhtään niin kuin voisi kuvitella” kirjoittaa vanhempi lapsesta, jolla oli negatiivinen ennakkoasenne ja jota ei helpolla taivutella.

Saamamme palaute on arvokasta!

Kevään koulutukset ja HOT-caféet

Vuoden aikana olemme saaneet hyviä kokemuksia koulutuksistamme ja niiden jälkeisistä HOT-kahviloista, joihin voi tulla keskustelemaan pedagogisista kysymyksistä, vaihtamaan ideoita ja kokemuksia toimintamalleista sekä syventämään HOT-menetelmän tuntemusta. Tarkoituksena on tukea opettajien ja oppilashuollon ammatillista kehittymistä.

Kevään koulutukset järjestetään pienemmissä ryhmissä ja osallistujille tarjotaan mahdollisuus säännöllisille tapaamisille ryhmän toiveiden mukaan. Tapahtumien ajankohdasta ilmoitetaan vuoden alussa.

Materiaalimme ovat maksuttomia ja PDF-tiedostot voi ladata kotisivuiltamme.

Koulukiertueen antia

Taika-Petteri ja Jakke-Jääkarhu ovat vierailleet Vaasan ja Mustasaaren alakouluissa. Esityksiä on ollut yhteensä 17 ja oppilaita oli mukana reilut 3000.

 ”Vatsastapuhumisen, jonglöörauksen ja mukavien juttujen lomassa hänellä (Taika-Petterillä) oli mahtavia ajatuksia ja kikkoja hyvinvointitaitohin, tunteisiin, kaveritaitoihin, pelkojen kohtaamiseen ja moniin muihin elämänhallinnan taitoihin.” 

Länsimetsän koulu

Koulukiertueen mahdollisti Nissin Säätiö ja sen toteutuksessa avustivat Elina & Hanna, heille kiitokset!

Mieli Pohjanmaan mielenterveys ry:n kouluhankkeet

Mieli Pohjanmaan mielenterveys ry:n kouluhanketoiminta on laajentunut. Alakoululaisten HYVÄ OLLA -hanke jatkuu kevään aikana, jolloin keskitymme toimintamallien jalkauttamiseen ja HOT-menetelmään liittyvän tietopankin kehittämiseen.

HYVÄ ARKI (2022-2024) on STEA:n rahoittama kolmivuotinen hanke, jossa yläkoululaisten hyvinvointitaitoja tuetaan hyväksyntä- ja arvopohjaisia menetelmiä hyödyntämällä. Hankkeessa jalkautetaan Vaasan yläkouluille Jyväskylän yliopiston kehittämää nuorille suunnattua verkko-ohjelmaa Nuorten Kompassia. Osa oppilaista voi osallistua pienryhmämalliin, jossa harjoitellaan hyvinvointia tukevia taitoja.

Tänä syksynä Nuorten Kompassi -verkko-ohjelmaan on osallistunut yhteensä noin 90 yläkoululaista. Tällä hetkellä keväälle 2023 rekrytoidaan lisää luokkia ja projekti toivottaa kaikki kiinnostuneet ottamaan yhteyttä! Lue lisää HYVÄ ARKI -hankkeesta.

Olemme myös saaneet rahoitusta Lähi-Tapiolalta toisen ammattikoulussa opiskelevien hyvinvoinnin edistämiseen. Hanke on lähtenyt hyvin käyntiin ja useita oppitunteja mielen hyvinvoinnista on jo pidetty.

Ajankohtaista

HYVÄ OLLA -hankkeen suomenkielisestä toiminnasta vastannut Marjo Nordström on siirtynyt syksyn aikana uuteen tehtävään. Kevään tapahtumista vastaa Anna-Lena Sahlström.

  • Educa-messuilla löydät meidät Mieli ry:n osastolta, esitteitä ja julisteita jaossa!
  • Uudet Magis- ja Oma juttu -oppaat ladattavissa hankeen kotisivuilta 27.1.2023.
  • Pelin julkaisutapahtuma Vaasassa 9.3.2023 lisää tietoa helmikuun alussa.
  • Valtakunnallien webinaari 20.4.2023
  • Magis-webinaari ja Oma juttu -ohjaajakoulutus järjestetään etänä helmikuussa.
  • Toimintamallien esittelyä järjestetään myös toiveiden mukaan, ota yhteyttä!

Sydämelliset kiitokset erinomaisesta yhteistyöstä vuonna 2022. Oikein hyvää joulun aikaa sekä onnea tulevalle vuodelle 2023!

Hyvä olla -hanke

Marjo Nordström & Anna-Lena Sahlström

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *